Риболов без кукичка

В първия наистина слънчев мартенски ден се зачетох в една книга, посветена на рекламата и връзките с обществеността. Симпатично четиво. Освен това ме накара да се замисля дали наистина вече рекламата не се е превърнала просто в изкуство и дали не се е отдалечила много от първоначалната си същност – да гради и налага марката в съзнанието на потребителя.

Whassup? на Budwiser
Ключовата фраза в рекламата на известната марка пенливо-газирана течност е всепризната като най-популярната и най-дълбоко загнездилата се в съзнанието на хората. Тя не се чува само от рекламните спотове, но и шоу програмите, а дори си я спомням в „Голямото напушване“ (май там беше, а след това и в „Страшен филм“).

Just do it! на Nike
„Просто го направи“ също много бързо обиколи света и се загнезди като символ на марката за спортни стоки. Продължава да вилнее и досега.

Energizer-ското зайче-байче
Ушаткото на марката става толкова популярно, благодарение на Energizer, че дори им изиграва доста лоша шега. То става като символ на добри батерии, а не на конкретната марка. А символът на продукта хората го асоциират с най-добрия от бранша. И изведнъж зайчето на Energizer стана байчето на Duracell. Но пък наложиха образа на скокливкото в сектора и в главите на хората. Може да се каже, че кампанията имаше успех, но какъв…

Тъй като и трите реклами са много успешни от рекламна гледна точка ги даваме за пример. Но в същото време те се издънват яко по един много по-важен показател – продажбите. За последната вече споменахме. Относно Nike от началото на кампанията продажбите им спадат постепенно, а техните клиенти се преразпределят из други спортни марки. Колкото до Budweiser, 50-те милиона барела годишно през 1990 година са се стопили до 35 милиона барела продадени в САЩ за 2000 година. Хич да не е малка разликата.

Какво всъщност се случва?

В книгата „Залезът на рекламата и възходът на Пъблик рилейшънс“ наричат това „Ловене на риба без кукичка“. Хората чуват слоганите на клиповете (хвърля им се въдицата), приемат ги (налапват стръвта), но не си купуват продукта (няма я кукичката). Защо?
Защото:
– К’во става?
– Жаден съм. Мисля да пийна една „Загорка“.

– Просто го направи.
– Да, права си, ще отида да си купя онези готини маратонки „Adidas“.

– Зайчето умря.
– Трябват ни два броя „Duracell“.

И май може да обобщим, че тези иначе толкова хубави, оригинални, забавни, известни и така нататък реклами не са спомогнали с почти нищо на марките си. Те не дават мотив на потребителя да ги купи. Ох, чакай, че се обърках. Не беше ли такава целта им?

Advertisements

има 1 коментар (+add yours?)

  1. Лазар Лазаров
    Юни 28, 2013 @ 10:17:56

    Маркетинга и рекламата е в основата на успеха на всеки бизнес ,а адидас много добре знаят как се прави добър маркетинг

    Отговор

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: