Монархията и Марк Твен

„Преди тридесет и пет години в писмо, адресирано привидно до жена ми, а всъщност до господин Хауълс, аз се забавлявах сам, а гледах да развлека и него, като предсказвах идването на монархията и се мъчех да си представя как ли ще изглежда нашата страна, ако републиката бъде заменена с монархия. Сега това писмо отново привлича вниманието ми: не поради съдържанието си, защото в него няма никакви сериозни мисли, а понеже освежава паметта ми и ми припомня съдържанието на друго писмо, писано преди него, в което се разглежда съвсем сериозно въпросът за идването на монархията.

Аз не мислех, че монархията ще възникне през моя живот, през живота на децата ми или в какъвто и да било срок, който човек би могъл да предскаже, макар и съвсем приблизително. Монархията можеше да настъпи скоро, можеше и да закъснее; тя би могла да дойде след век, а и да закъснее с два или дори три века. Но в крайна сметка тя щеше да дойде.
Съществуваха ли някакви особени, специални причини за това? Да. Две причини и едно условие:
1. Природата на човека е такава, че той се нуждае от нещо определено – нещо, което да обича, да тачи, пред което да благоговее и на което да се подчинява – например бог или крал.
2. Малките републики обикновено са се задържали по-дълго време благодарение на своята бедност и незначителност, но големите – не.
3. Условието: огромната власт и богатство, които пораждат корупция в деловия и политическия живот и подтикват към опасни амбиции любимците на общественото мнение.
И тъй мисълта ми е, че републиките не са вечни – с течение на времето те загиват и в повечето случаи не възкръсват, докато свалената монархия не след дълго отново възсяда престола. Или да изразим тази мисъл с други, по-разбрани думи: историята се повтаря; това, което е било закон в историята, ще си остане закон. В конкретния случай това е така не защото хората съзнателно замислят унищожаването на републиката, а защото обстоятелствата, които те създават, без дори сами за подозират, след време ги принуждават да я унищожат – за тяхно собствено съжаление и ужас. Мисълта ми е, че рано или късно ще се създадат най-неусетно такива обстоятелства, че някой амбициозен идол на нацията ще получи възможност да свали републиката и да си изгради трон върху нейните развалини и тогава историята ще бъде готова да о подкрепи.
Но всичко това беше преди тридесет и пет години. Сега изглежда странно, че ми се е присънвала бъдещата монархия, без ни най-малко да подозирам, че монархията вече е съществувала, а републиката е била отминала. И все пак случаят е именно такъв. Републиката съществуваше само номинално, а в действителност беше умряла.

Нашата монархия никога не отстъпва назад; тя върви само напред, само към своята крайна и вече осигурена цел: абсолютната власт!
Не съм очаквал да доживея времето, когато тази нейна цел ще се осъществи, но един неин ход – последният и най-изумителният ход напред – ми вдъхва надежда в това отношение. Става дума за следното: пред нашата монархия поне формално избираше своята Сянка чрез гласа на народа; сега обаче тази Сянка при слизането от трона сама определи своя приемник.
Мисля, че с това се смъква, кажи – речи, последната дрипа, която все още покриваше топящата се восъчна фигура на нашата република. Същото стана и при някогашната Римска република.“

Из „Автобиография“, Марк Твен, изд. „Захарий Стоянов“, С., 2008 г., с. 270 – 272
Писано в периода 1903 -1906 г.

3 коментара (+add yours?)

  1. lammoth
    Ян 27, 2011 @ 20:40:43

    Отдавна съм си набелязал да взема автобиографията на Твен, witty guy 🙂

    Отговор

  2. Trackback: „Автобиография“ « Блогът на Янина

Вашият коментар

